Jeg bruker Mediasite og Canvas (se egen artikkel) for to fag nå i høst ved Høgskolen i Molde. Med Mediasite tar jeg opptak av skjerm med mine kommentarer. Opptaket blir lagret lokalt på PC-en og blir så overført til Uninetts servere. Dvs. om jeg har flaks.
Av KAI A. OLSEN, professor ved HiMolde, UiB og HiOA
Skjer det feil her, for eksempel fordi serveren har mye å gjøre, blir opptaket markert som «recorded». Det høres jo bra ut, men rødfargen burde skremme. Det er riktig. Disse opptakene er låst i systemet.
Bildet til høyre viser fire opptak jeg gjorde i går kveld. To av disse fikk status recorded.
Heldigvis har vi en oppegående IT-avdeling som finner fram til opptakene (de er lagret på PC-en) og som klarer det Mediasite ikke klarer selv). Men en ukyndig bruker har ingen annen mulighet enn å slette opptakene og begynne på nytt – i håp om at det skal gå bra denne gang. Enda mer alvorlig er det at Mediasite bare lagrer de siste opptakene i standardoppsettet. Kommer det flere opptak vil de eldste bli slettet – selv om disse ikke er overført til server!
I går ettermiddag og kveld la jeg inn hele fem opptak som tidligere var ødelagt. Da jeg i dag gikk inn på lagringsfolderen fant jeg bare det ene av de to opptakene som var recorded – hele opptaket fra Kapittel 14 var borte. Det er utilgivelig! Vi kan ikke akseptere at et seriøst datasystem mister data. Mediasite gjør også dette i all stillhet, det gis ingen fornuftig melding til brukeren.
Etter mye om og men har vi funnet fram til en helt vesentlig «setting» (til høyre):
Her kan du velge om Mediasite skal huske alle filene eller slette alt over et gitt antall. Hos meg var dette satt til fire, ber du om «Restore default settings» får du ti som vist. Siden Mediasite tar som utgangspunkt at du ikke ønsker å bevare de filene som du har brukt timer på å lage, blir disse slettet automatisk, også om de ikke er lastet opp til server. Mediasite klarer dette selv. Systemet har altså automatisk sletting, men ingen automatikk for å bevare de filene som kun er recorded. Så det aller første du må gjøre som bruker av Mediasite er å sette «keep all».
Filer er også gått tapt tidligere. Nå jeg nå leser inn Kapittel 14 på nytt, blir det tredje forsøk. Noen som tror at jeg legger sjela mi i det opptaket? Et annet problem er at ustabil programvare lett fører til følgefeil. For i det hele tatt å kunne avslutte et opptak, måtte jeg endre opptaksmodus for å komme videre. Da glemte jeg å sette innstillingene på nytt, slik at lyden gikk tapt i flere opptak. Mediasite har en lydsøyle i et lite vindu, men den fungerer ikke når opptaket går. Vil du teste at alt fungerer, kan det gå timer før du får sjekket resultatet.
Det er utrolig at en kan tilby slik lavkvalitet programvare. Systemet burde selv kunne håndtere de filene som ikke kommer til server. Det er jo heller ingen bråhast. Jeg kan godt akseptere at systemet tar natten til hjelp for å prosessere et opptak, men ikke at jeg oppdager at det er fjernet neste dag. Selv om noen av opptakene lar seg redde, får vi en forsinkelse. Nå har jeg ligget godt i forkant av studentene, men på grunn av tull med Mediasite har jeg tapt en uke.
Med lokal lagring av filene (forhåpentligvis alle), hadde det vært en smal sak å laste opp filene når belastningen ellers er lav, for eksempel om natten. Nå ser det ut som om vi må lage disse opptakene mellom klokken 0300 og 0600 for å være sikker på at det skal gå bra. Hadde jeg imidlertid hatt tilgang til koden i Mediasite, ville jeg i løpet av fem minutter kunne lagt inn rutinen som gjør dette automatisk.
Som andre dårlige system gir Mediasite deg uforståelige feilmeldinger (til høyre). Det vi gjorde galt her var å stoppe et opptak. Vi måtte restarte maskinen for å få vekk dette tøvet.
Jeg har holdt på med databehandling siden 1969. Dette er aller første gangen at store datamengder er gått tapt. Visstnok har jeg opplevd at det jeg skrev inn de siste 10 minuttene i tekstbehandleren forsvant etter et strømbrudd, men har aldri før tapt timer med arbeid. Idiotien her er at Mediasite lagrer filene, men sletter de før de er blitt reddet. Dummere kan det ikke bli!
Eksempelet illustrerer et problem når vi skal ta teknologi inn i undervisningen. Ofte virker systemene bare delvis. Systemene kan ha store mangler i utgangspunktet, de er ofte ikke testet og det virker som om en blir forundret når systemene ikke takler alle brukerne. Alt dette er selvfølgelig håndterbart, men noen ganger drømmer en seg tilbake til tavle og kritt.