Førsteamanuensis Dag Erik Berg er utnevnt til merittert underviser ved Høgskolen i Molde.
Utnevnelsen ble vedtatt på høgskolestyremøtet i desember, og er den første etter at HiMolde innførte meritteringsordning for undervisere i 2019.
Dag Erik Berg, som i fjor ble hedret med pedagogisk pris ved høgskolen, karakteriserer årets utnevnelse både som «en anerkjennelse» og «en stor ære».
På spørsmål om hva som var sentralt i søknaden hans for å bli merittert underviser, svarer Berg :
— Jeg har jobbet en del med læringsteori, og jeg har tatt valg i undervisningen som er forankret i læringsteori.
Dag Erik Berg kom til Høgskolen i Molde i 2019 og tok UHPED ved Oslo Met i 2021. Han sier at det særlig er teoriene til amerikanske John Dewey og norske Olga Dysthe som har stått sentralt i hans eget utviklingsarbeid som underviser i årene han har arbeidet i Molde. Skolereformatoren Dewey er særlig kjent for sin vektlegging av elevaktiv læring, mens Dysthe er kjent for sin forskning på hvordan skriving fremmer læring.
I Dag Erik Bergs podkast-serie Skriv, les og lær kan du høre ham gi en innføring i akademisk skriving.
Berg sier at han har brukt skriving for læring som metode i kurset politisk teori. Allerede i semesterets andre forelesning får studentene på kurset en obligatorisk skriveoppgave som de har cirka seks uker på å levere. Studentene må møte i en kollokviegruppe ledet av en lærerassisten for å diskutere oppgaveløsninger. Første artikkelutkast sendes til lærerassistenten for vurdering og tilbakemelding, før ferdig artikkel sendes til Dag Erik Berg.
Berg sier at studentene er delte i sine tilbakemeldinger på artikkelskriving som læringsmetode, noen syns f.eks. at det er mye arbeid med det.
— Men strykprosenten på eksamen er iallfall gått ned etter at jeg tok metoden i bruk på kurset, sier Berg.
Også artikkelen Zooming in on Dewey, Democarcy, and Subjectivity, in Postdigital Education, som Dag Erik Berg publiserte i tidsskriftet Postdigital Science and Education i 2024, er en del av arbeidet som ligger til grunn for at han er utnevnt til merittert underviser.
Berg forteller at han lærte mye av lærerkolleger om strategier for å få med seg alle i klasserommet da han for mange år siden var timelærer på videregående skoler i Bergen.
— Jeg har helt klart en forskeridentitet. Men det at jeg er blitt mer bevisst på min rolle som lærer, gjør det bare enda gøyere å være forsker, sier Berg.
Thea Beate Brevik, viserektor for utdanning ved HiMolde, sier at utnevnelsen av Dag Erik Berg til merittert unnderviser er nyttig for den pedagogiske utviklingen ved høgskolen. Hun peker på at Berg nå kan delta i det nasjonale nettverket for meritterte undervisere.
— Vi er veldig stolte av å ha fått Dag Erik Berg som merittert underviser, sier Brevik.