Nylig kom årets tilstandsrapport for høyere utdanning. Den inneholder enorme mengder tall, og mye interessant informasjon. Men tall må også fortelles, som det het i en sosiologisk artikkel for snart 20 år siden, som handlet om fortolkning av kvantitative data. I vår sektor gjelder det samme. Hvis for eksempel andelen som består eksamen i et … Fortsett å lese Tall og fortolkning →
I rekken av overraskende forslag fra enkelte politiske miljøer fikk vi forleden servert denne[1]: Her foreslår stortingsrepresentant Åshild Bruun-Gundersen (Frp) at universiteter og høgskoler bør premieres etter deres evne til å utdanne studenter til en relevant jobb. Hun påpeker helt korrekt at dagens insentivsystem kun premierer studentenes evne til å avlegge eksamen, og sånn sett … Fortsett å lese Spådomskunst av sjelden kvalitet →
Jeg har lenge fornemmet at mange studenter er bekymret for hvorvidt og hvordan utdanningen de har valgt, ender opp i en relevant jobb etter studiene. De stiller ofte spørsmål av typen «hva blir jeg hvis jeg tar den og den mastergraden?». Jeg har ikke noe godt svar, men tenker av og til at det heller … Fortsett å lese Hvilket marked skal vi lytte til? →
"Panorama er Høgskolen i Moldes uavhengige nettavis. Panorama skal drive fri og uavhengig journalistikk i tråd med den frie presses idealer."