Høgskolen i Molde, A-bygningen. Foto: Arild Waagbø

Sertifisering av kunnskap og eksamensform

Vi ville aldri ansatt noen basert på et vitnemål hvor man ikke er sikker på at kandidaten har besvart eksamensoppgavene selvstendig. Grunnen er enkel. Insentivene til å manipulere resultatene ved ulike former for juks er så sterke at selv den ærligste kandidat kan ledes inn i fristelse.

Av KNUT P. HEEN og KJETIL K. HAUGEN, HiMolde

Det pågår en viktig debatt om nettstudier, kunstig intelligens, og eksamensform hvor vi ønsker å få diskusjonen inn på et mer produktivt spor.

I festtalene i sektoren vår hører vi sjeldent snakk om eksamen. I stedet hører vi om viktigheten av utdanning, kunnskapsformidling, livslang læring og så videre. Grunnen til at dette kalles festtaler, er at disse talene har lite med hverdagen å gjøre.

Hvilken 20-åring som helst kan flytte til Cambridge, Massachusetts, og følge forelesninger enten ved Harvard eller MIT. Forelesningene er jo åpne. Man trenger hverken komme inn på noe studie eller å betale noe. Skal man derimot ta eksamen og få vitnemål, koster det flesk.

På samme måte kan hvilken som helst 50-åring finne pensumlistene våre på nett, anskaffe bøkene og lese disse uten å være student hos Høgskolen i Molde. YouTube er også full av forelesninger om alle mulige tema for de som behersker engelsk og ønsker seg faglig påfyll på kveldstid. Men vitnemål blir det ikke av slike studier heller.

Uten vitnemål har man ikke noe bevis for at man har lært noe. Det er her vi finner norske utdanningsinstitusjoners konkurransefortrinn. Opptaksterskelen er overkommelig for de fleste studieprogram. Kostnadene ved å studere er noe høyere enn på YouTube, men heller ikke avskrekkende. Og viktigst: man får vitnemål.

Utdanningsinstitusjonene er i realiteten sertifiseringsinstitusjoner. Vi utsteder bevis for at studenten har lært seg det de fikk beskjed om å lære seg. Disse bevisene er svært ettertraktet i arbeidsmarkedet, for vitnemålene viser hvem som gjør det de får beskjed om å gjøre. Videre gir karakterene en indikasjon på hvor pliktoppfyllende hver enkelt student faktisk er. Arbeidsgivere er interessert i denne typen informasjon.

Dette er også grunnen til at entreprenører som Bill Gates, Mark Zuckerberg eller vår egen Kjell Inge Røkke vanligvis dropper ut. Hva skal man med et vitnemål om man ikke er arbeidstaker?

Siden hovedpoenget er å sertifisere at kandidatene har tilegnet seg den kunnskapen som er beskrevet i læringsutbyttebeskrivelsene, finnes det også institusjoner som sertifiserer oss som sertifiserer. I Norge kalles denne institusjonen Nokut, og de kommer hit på inspeksjon med jevne mellomrom. Fagfolkene sertifiseres også via ulike fagfellevurderinger (forskningspublikasjoner, ansettelseskomitéer og prøveforelesninger).

Grunnen til at det finnes flere lag med sertifisering her skyldes selvfølgelig at det finnes rom for juks også blant de som skal sertifisere studentene. Dette gir seg vanligvis utslag i såkalte Mikke Mus-kurs med lite pensum, lett eksamen og gode karakterer. Fristelsen til å henfalle til Mikke Mus-kurs er selvfølgelig stor når deler av studiefinansieringen er knyttet til antall ståkarakterer som deles ut.

Den beste sertifiseringen en student kan få er å prestere gode karakterer i kurs med stort pensum og vanskelig eksamen. Det er ikke så mange som oppnår karakteren A i disse kursene. Karakteren A i et Mikke Mus-kurs betyr derimot ingenting. Nesten alle får A i disse kursene. Jobbsøknaden beveger seg ikke mye oppover i søknadsbunken med A i slike kurs.

Eksamen er derfor den viktigste aktiviteten vi driver med ved Høgskolen i Molde. Ved den tradisjonelle eksamensformen har dette gitt seg utslag i at vi har eksamensvakter som følger studentene inn på toalettet. Mange års erfaring har nemlig vist at juks forekommer ved toalettbesøk.

Etter at korona-pandemien tvang oss til å gjennomføre hjemme-eksamen på nett og uten tilsyn, har denne eksamensformen plutselig blitt normalisert, spesielt på nettstudier. Argumentet som ofte føres frem er at dette er praktisk når man har nettstudenter spredd over hele landet.

Det er også praktisk å droppe eksamensvakter på toalettet ved en tradisjonell eksamen, men det gjør vi ikke. Hvorfor ikke?

Feil sertifisering (gode karakterer til juksemakere) reduserer verdien av vitnemålet. En arbeidsgiver som brenner seg på en ansettelse fra en bestemt institusjon, vil raskt lære seg at jobbsøknader fra kandidater med vitnemål fra denne institusjonen hører hjemme i søppelkassen. Når ryktet sprer seg, blir vitnemålet fra denne institusjonen verdiløst. Det eneste som eies evig, er som kjent et dårlig rykte.

De av oss som jobber med spillteori vet svært godt hva som kommer til å skje hvis vi har to parallelle eksamensordninger. Seriøse studenter vil velge studieprogram med tradisjonell eksamen med tilsyn. Useriøse studenter vil velge studieprogram med eksamen uten tilsyn. Dette kalles en separerende likevekt, og oppnås bare hvis arbeidsgiverne er kjent med eksamensformen.

For å tiltrekke oss seriøse studenter må derfor Høgskolen i Molde enten fjerne eksamen uten tilsyn eller produsere vitnemål som klart indikerer eksamensformen sammen med karakterene.

På samme måte som bilkjøpere ønsker å vite om de betaler for en Fiat eller Ferrari, ønsker arbeidsgiverne å vite om de ansetter seriøse folk eller ikke.