Kategoriarkiv: Bokanmeldelse

Vesentlig bok om uberørbarhet

Det er kanskje riktig at indere er like besatt av renhet og urenhet som europeere av rasjonalitet. Dag Erik Bergs nye bok om dalitenes rettighetskamp viser iallfall at grensene mellom renhet og urenhet ikke lar seg viske ut gjennom lovgivning. Av THOMAS HYLLAND ERIKSEN Ikke mange nordiske statsvitere har spesialisert seg på indiske forhold, og … Fortsett å lese Vesentlig bok om uberørbarhet

Et bedre samfunn uten kontanter?

I boka «A Cash-Free Society» argumenter professor Kai A. Olsen for at kontanter ikke lenger skal finnes. Av GISLE HANNEMYR, universitetslektor ved UiO Tittelen er å forstå bokstavelig. Dersom utviklingen går slik Olsen forventer og håper, vil det ikke lenger være mulig å betale barnevakten eller barnet som klipper plenen din med kontanter. I det kontantløse … Fortsett å lese Et bedre samfunn uten kontanter?

Nyttig innsikt i programmering

Kai A. Olsens lærebok «Praktisk programmering» kan absolutt brukes som et grunnlag om man har lyst til å begynne med programmering  Av JOHN ERIK JOHNSEN, leder for programvareavdelingen i Adcom Molde «Praktisk programmering» av professor Kai A. Olsen ved Høgskolen i Molde er helt fersk av året, og danner pensum i faget Praktisk programmering som … Fortsett å lese Nyttig innsikt i programmering

Nyttig og god utgivelse fra Gammelsæter

Den moderne idretten har en slags dobbelt tilblivelse. På den ene siden er den uttrykk for det moderne samfunnets differensiering: Ulike institusjoner får sin egen, til dels særegne logikk. Særlig i og med den engelske sportens utbredelse, blir idretten gjenstand for en særegen type modernisering som gjør den til et eget sosialt felt, med sine … Fortsett å lese Nyttig og god utgivelse fra Gammelsæter