Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit→
Jeg viser til innlegg av Hallgeir Gammelsæter, Dag E. Berg og Lise L. Halse om digitaliseringens uutholdelige letthet. Som valgt prorektor så har jeg to hatter på, der den andre er som fagansatt. Følgelig skal også jeg forholde meg til hvilke undervisningsformer som passer best for mine kurs. Det er forhåpentligvis mulig å få øye … Fortsett å lese Digitaliseringens seige slit→
Nasjonalt foregår det en heftig debatt om digitalisering i skolen. Skolemyndighetene har tilsynelatende blitt forført av det som fint omtales som mulighetene ny teknologi gir. Nå er mange blitt skremt og mer opptatt av teknologiens farer. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Hvordan står det til hos oss på Høgskolen i … Fortsett å lese Digitaliseringens uutholdelige letthet→
Det er vel egentlig en gladsak at det er satt av 34 millioner til nytt studenthus. Høgskolen i Molde har mye å gå på når det gjelder studentvelferd. Av OLE MARTIN KLEIVENES, høgskolektor ved HiMolde Som rektor Steinar sa i sin valgkamptale for noen år siden, vi må gjøre som folkehøgskolene og tenke på hele … Fortsett å lese Studenthus er bra, idrettshall er bedre→
Aldring er et særdeles interessant fenomen, et fenomen man møter ulike sider av etter hvert som tida og livet går framover. Det er fremdeles interessant å møte den spesielle «anerkjennelsen» som ligger i stadig å bli spurt om man virkelig (ennå) ikke er blitt pensjonist. Av HANS PETTER IVERSEN, førsteamanuensis ved HiMolde Hvorfor denne interessen? … Fortsett å lese Aldring, aktivitet og verdsetting→
I en akademisk institusjon er meningsbrytning og argumentasjon så essensielt for utviklingen at ledelsen ikke bare må delta i debatt, men stimulere til det. Hos oss går derimot rektor foran for å kvele både debatt og ansattes innflytelse. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER og LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professorer ved Høgskolen i Molde 10. desember i fjor gikk … Fortsett å lese Kan vi få oppleve reell innflytelse?→
I et ferskt Panorama-innlegg tar Svein Bråthen et kraftig oppgjør med den nåværende ledelsen ved Høgskolen i Molde. Han forteller om styring i stampe, med utgangspunkt i erfaringer fra Avdeling for logistikk. Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og HALLGEIR GAMMELSÆTER, professorer ved Høgskolen i Molde Det er lett å kjenne seg igjen i det Bråthen beskriver … Fortsett å lese Ledelse på avveie→
Dette innlegget er tuftet på mine observasjoner av utviklingen på Avdeling for logistikk. Det tar utgangspunkt i mine erfaringer som ansatt ved avdelingen, som tidligere dekan og som medlem av diverse interne og eksterne styrer. Temaet er ledelse og styringslogikk. Av SVEIN BRÅTHEN, professor på Avdeling for logistikk ved Høgskolen i Molde Høgskolen i Molde … Fortsett å lese Styring i stampe→
Her om dagen leste jeg et leserinnlegg fra rektor, Steinar Kristoffersen, i min lokalavis, med overskriften; «Nei, alt var ikke bedre før». Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, førsteamanuensis I leserinnlegget viser han i generelle vendinger til innlegg i aviser som «mer eller mindre mellom linjene påpeker hvordan alt var bedre før». I disse innleggene hevdes det … Fortsett å lese En debatt uten retning→
Klokken 17:45 onsdag 18. mars la regjeringen frem forslag til «Midlertidig lov om forskriftshjemmel for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven)». Det er to hovedinnvendinger mot dette lovforslaget: Av MORTEN WALLØE TVEDT, førsteamanuensis i jus Hva gir loven regjeringen makt til å gjøre? Koronaloven gir regjeringen makt til å fravike lovene som … Fortsett å lese Nødvendige endringer i koronaloven→
"Panorama er Høgskolen i Moldes uavhengige nettavis. Panorama skal drive fri og uavhengig journalistikk i tråd med den frie presses idealer."