Stikkordarkiv: Pedagogikk

Hvor er den tekniske kompetansen til lærerne gjemt? 

I møtet med en digital hverdag full av automatisering og nye IT-løsninger, stilles det høye krav til teknisk kompetanse – både blant studenter og lærere ved Høgskolen i Molde. Av PÅL HENNING ILSTAD,  masterstudent SOL Studenter forventes å navigere et virvar av digitale plattformer og verktøy; fra Microsoft 365 og Canvas til VPN-tilkoblinger og digitale … Fortsett å lese Hvor er den tekniske kompetansen til lærerne gjemt? 

Læringens seige slit

Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit

Digitaliseringens seige slit

Jeg viser til innlegg av Hallgeir Gammelsæter, Dag E. Berg og Lise L. Halse om digitaliseringens uutholdelige letthet. Som valgt prorektor så har jeg to hatter på, der den andre er som fagansatt. Følgelig skal også jeg forholde meg til hvilke undervisningsformer som passer best for mine kurs. Det er forhåpentligvis mulig å få øye … Fortsett å lese Digitaliseringens seige slit

Kari Bachmann går til Volda og Kristiania

Etter nær fire år på åremål som dekan ved Avdeling ØS, har Kari Bachmann ryddet kontoret sitt på Molde campus. Tirsdag begynner hun som førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. – Det har vært veldig lærerikt og gøy å være dekan. Jobben har vært veldig variert, og jeg har jobbet sammen med mange flinke … Fortsett å lese Kari Bachmann går til Volda og Kristiania

En oppskrift på god distanselæring

– Jeg vil gjerne se studentene mine på videomøtet! erklærer Sanne Angel, professor i sykepleie ved HiMolde. Angel syns videokonferansen blir for anonym om mange på kurset skrur av webkameraet i timen, og at hennes jobb som lærer blir vanskeligere om hun ikke ser hvordan studenten reagerer. – Man mister fort energien om man bare … Fortsett å lese En oppskrift på god distanselæring

Fornuft og følelser

Det hender at fornuften vinner frem til slutt, skrev en kollega for noen uker siden, i en e-post til høgskolen ansatte. Sakens anledning var at en høyt respektert institusjon innen høyere utdanning i Norge, NHH, hadde vedtatt et forbud mot videofilming i på lavere grads studier. For noen dager siden ble saken offisiell gjennom en … Fortsett å lese Fornuft og følelser

Ny dekan vil prioritere studiemiljøet

Kari Bachmann (44) vil se HiMolde-studentene på campus, på forelesninger og i kantina. 1. september begynner moldekvinnen i stillingen som dekan for Avdeling ØS (økonomi og samfunnsvitenskap) ved høgskolen. I dag er hun forskningsleder for HUS-gruppen (helse, utdanning og samfunn) ved Møreforsking Molde. – Jeg vil utvikle studiemiljøet, noe jeg vet at rektor Steinar Kristoffersen … Fortsett å lese Ny dekan vil prioritere studiemiljøet

Nærhet, habitus og videotape

I landets avviser har det i den senere tid pågått en debatt om dagens studenters påståtte slapphet, og manglende evner til kritisk tenkning. Det stilles spørsmål om lett tilgang til informasjon på ulike teknologiske plattformer bidrar til denne negative utviklingen. Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, førsteamanuensis ved HiMolde På motsatt side påstås det at det er … Fortsett å lese Nærhet, habitus og videotape

Struktursak, studiemiljø og skjermsjarm

Allmøtet på campus i dag tok for seg struktursaken, studiemiljøet i Molde og sjarmerende videopedagogikk. Sak 1: Rektor Hallgeir Gammelsæter fortalte at rammene for den bebudede eksterne utredningen av struktursaken skal være på plass innen 1. juli. Før dette skal høgskolens avdelinger finne fram inntil to mulige fusjonskandidater – i tillegg til NTNU, og så … Fortsett å lese Struktursak, studiemiljø og skjermsjarm