Stikkordarkiv: Lise Lillebrygfjeld Halse

Saken handler om tilgang til generativ KI på eksamen

Til min tilfredsstillelse ser jeg at debatten om bruk av KI på eksamen har fått vind i seilene, som innebærer at målet med mitt opprinnelige innlegg om dette temaet på mange måter er nådd.  Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professor ved HiMolde Student Rune Grødem på årsstudiet i logistikk har besvart mitt siste innlegg, som jeg … Fortsett å lese Saken handler om tilgang til generativ KI på eksamen

Om debattkultur og å unngå ballen

I midten av mars reflekterte jeg i en artikkel i Panorama over bruken av kunstig intelligens (KI) på eksamen ved våre campuser. En tid etterpå fikk jeg et svar fra Per Kristian Rekdal og Bård-Inge Pettersen som jeg ønsker å kommentere i dette innlegget. Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professor ved HiMolde Før jeg går videre … Fortsett å lese Om debattkultur og å unngå ballen

Ingen kritikk, intet universitet

Høgskolen i Molde har bestemt seg for å søke universitetsstatus etter at kriteriene for å bli universitet har blitt endret. Dette er formelle kriterier som HiMolde kanskje tilfredsstiller.  Spørsmålet om hva et universitet er eller bør være, handler imidlertid ikke bare om formelle kriterier. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER og LISE LILLEBRYGFJELD HALSE Universitetet skal være en … Fortsett å lese Ingen kritikk, intet universitet

Forskere leverte på «Abels tårn» foran fullsatt sal

Torsdag kveld sørget tre høgskoleansatte for forskningsbasert og underholdende formidling da NRK gjorde opptak til podkasten «Abels tårn» foran en fullsatt teatersal på Plassen. I radioprogrammet/podkasten får de inviterte ekspertene bryne seg på spørsmål fra lytterne. Mens førsteamanuensis Thea Beate Brevik startet showet med å gjøre greie for helseeffekter knyttet til liv i by versus … Fortsett å lese Forskere leverte på «Abels tårn» foran fullsatt sal

Forsvarte doktorgrad om bærekraft og klynger

Onsdag forsvarte Olena Klymenko (34) avhandlingen «Towards sustainanbility: Exploring cases of Norwegian companies» på Molde campus. Klymenko, som er fra Velyki Sorochyntsi i Ukraina, har forsket på hvordan bærekraft forstås og praktiseres i produksjonsbedrifter og klyngeorganisasjoner i Møre og Romsdal. Faglig er avhandlingen forankret i bærekraftig forsyningskjedestyring — sustainable supply chain management (SSCM), og støtter … Fortsett å lese Forsvarte doktorgrad om bærekraft og klynger

Læringens seige slit

Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit

Digitaliseringens uutholdelige letthet

Nasjonalt foregår det en heftig debatt om digitalisering i skolen. Skolemyndighetene har tilsynelatende blitt forført av det som fint omtales som mulighetene ny teknologi gir. Nå er mange blitt skremt og mer opptatt av teknologiens farer. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Hvordan står det til hos oss på Høgskolen i … Fortsett å lese Digitaliseringens uutholdelige letthet

Mer intern enn ekstern

Det fine med et rektorvalg, når man faktisk har et valg, er at det skaper et engasjement rundt hvem som skal inn i toppvervet til Høgskolen i Molde de kommende fire år. Av MORTEN SVINDLAND, førsteamanuensis og LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professor I den forbindelse så har det blitt indikert at dette ikke bare er et … Fortsett å lese Mer intern enn ekstern

Hvilken vekst er det rektor snakker om?

På rektordebatten, og senest i et innlegg i Panorama i dag, fremhever rektor nok en gang tall for høgskolens vekst sammenlignet med gjennomsnittet i sektoren. Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professor Rektor spør i nevnte innlegg om hvorfor kontinuitet og gode resultater plutselig er et problem. Jeg er usikker på om noen har pekt på dette … Fortsett å lese Hvilken vekst er det rektor snakker om?

Kan vi få oppleve reell innflytelse?

I en akademisk institusjon er meningsbrytning og argumentasjon så essensielt for utviklingen at ledelsen ikke bare må delta i debatt, men stimulere til det. Hos oss går derimot rektor foran for å kvele både debatt og ansattes innflytelse. Av  HALLGEIR GAMMELSÆTER og LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professorer ved Høgskolen i Molde 10. desember i fjor gikk … Fortsett å lese Kan vi få oppleve reell innflytelse?