I en akademisk institusjon er meningsbrytning og argumentasjon så essensielt for utviklingen at ledelsen ikke bare må delta i debatt, men stimulere til det. Hos oss går derimot rektor foran for å kvele både debatt og ansattes innflytelse. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER og LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professorer ved Høgskolen i Molde 10. desember i fjor gikk … Fortsett å lese Kan vi få oppleve reell innflytelse?→
Våren 1988 avla jeg grunnfagseksamen i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Slik systemet var den gangen, kunne vi velge mellom en hjemmeeksamen med ti dagers varighet, eller to dager med skoleeksamen. Uavhengig av hva man valgte, ble prosedyren avsluttet med en halvtimes muntlig eksamen. Det var den eneste form for prøving jeg ble gjenstand for … Fortsett å lese En eller to sensorer?→
Kommunikasjon. Vi kommuniserer MYE hver eneste dag. Selve ordet «kommunikasjon» kommer fra latin: communicare og betyr «gjøre felles». Vi deler tanker, meddeler, tilkjennegir følelser og meninger med hverandre. Å kommunisere med hverandre binder oss sammen, og dette gjøres med mimikk, kropp og tale. For vi kan ikke utelate kroppsspråket vårt når vi snakker om kommunikasjon. … Fortsett å lese Snakke litt med meg?→
Med mye digital undervisning og overhengende fare for mange svarte skjermer, må vi ha tillit til at studentene er engasjerte i undervisningen selv om vi ikke alltid ser dem. Samtidig må vi innse at det som fungerer i klasserommene, ikke nødvendigvis fungerer like godt digitalt. Når studenter velger å ha svart skjerm i stedet for … Fortsett å lese Veien ut av digital depresjon→
Det skjedde i de dager da folk bekymret seg over konsekvensene av Tsjernobyl-ulykken, da folk i Tromsø knapt hadde landet etter euforien over å ha slått Lillestrøm 4-1 i cupfinalen på Ullevaal, og da Gorbatsjov hadde vært Sovjetunionens øverste leder i knapt to år. Selv befant jeg meg denne høsten, det er altså 1986 vi … Fortsett å lese Adventsstemning på norsk→
I et ferskt Panorama-innlegg tar Svein Bråthen et kraftig oppgjør med den nåværende ledelsen ved Høgskolen i Molde. Han forteller om styring i stampe, med utgangspunkt i erfaringer fra Avdeling for logistikk. Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og HALLGEIR GAMMELSÆTER, professorer ved Høgskolen i Molde Det er lett å kjenne seg igjen i det Bråthen beskriver … Fortsett å lese Ledelse på avveie→
Julehandelen avslører forskjellene blant folk og kan utløse skamfølelse både hos de som har mye og de som har lite. Av alle høytider er julen den jeg er mest glad i. Jeg begynner å tenke på julegaver flere måneder i forveien. Hvert år skriver jeg en liste over de som jeg skal gi julegaver til, … Fortsett å lese Juleskam→
Dette innlegget er tuftet på mine observasjoner av utviklingen på Avdeling for logistikk. Det tar utgangspunkt i mine erfaringer som ansatt ved avdelingen, som tidligere dekan og som medlem av diverse interne og eksterne styrer. Temaet er ledelse og styringslogikk. Av SVEIN BRÅTHEN, professor på Avdeling for logistikk ved Høgskolen i Molde Høgskolen i Molde … Fortsett å lese Styring i stampe→
Det er mye man kan skrive om når det nærmer seg jul. Egenmeldingsdagene rundt om øker i takt med strømprisene. Arbeidsstokken er sliten, det er travelt, det er mørketid og overskuddet krymper i takt med gradestokken. Men så kommer julebordet. Tjo-hei, denne festivitasen er alltid like spennende. For her kommer ofte «sannheten» fram, hva man … Fortsett å lese En innpåsliten jævel med 1,2 i promille→
Det er ingen tvil om at sjansen for å lykkes i utdanningssystemet er sosialt strukturert. Men det betyr ikke utdanning bør være den eneste måten å lykkes på. Professor Svenn-Erik Mamelund ved OsloMet lyktes nylig i å få i gang en viss debatt om klasse og høyere utdanning. Temaet er betimelig, for sett i forhold … Fortsett å lese Klasse og utdanning→
"Panorama er Høgskolen i Moldes uavhengige nettavis. Panorama skal drive fri og uavhengig journalistikk i tråd med den frie presses idealer."