Stikkordarkiv: NTNU

Eksamensfusk og moral

Like sikkert som julekvelden kommer på kjerringa, dukker det i disse tider gjerne opp diskusjoner om eksamensavvikling. Koronasituasjonen har gjort temaet enda mer aktuelt, siden vi i år har opplevd en kraftig omlegging fra skoleeksamen til digital eksamen. Så langt kan det tyde på at det har åpnet for mer juks enn vanlig. Saken som … Fortsett å lese Eksamensfusk og moral

Styret støttet struktur-sonderinger mot Høgskulen på Vestlandet

Høgskolestyret vedtok i dag å få et kunnskapsgrunnlag og en plan for videre struktursonderinger mellom HiMolde og Høgskulen på Vestlandet (HVL). Styreleder – rektor Steinar Kristoffersen – sa på møtet at det har vært to formelle møter mellom HiMolde og HVL om saken, samt uformell kontakt om saken på noen møter i UH-sektoren der begge … Fortsett å lese Styret støttet struktur-sonderinger mot Høgskulen på Vestlandet

NTNU ønsker ikke samarbeidsavtale med HiMolde

Rektor ved Høgskolen i Molde, professor Steinar Kristoffersen, melder at NTNU ikke ønsker å fortsette arbeidet med å få en samarbeidsavatle med NTNU. HiMolde har nå bedt om et møte om saken med Kunnskapsdepartementet, som i 2017 bevilget 2,3 milioner kroner til arbeidet med å få på plass en avtale mellom de to UH-institusjonene. Det … Fortsett å lese NTNU ønsker ikke samarbeidsavtale med HiMolde

NTNU-flagget er ikke nok

HiMolde-professorer skriver at årets søkertall viser at høyskolen vil tape på å fusjonere med NTNU: Av KJETIL K. HAUGEN og KAI A. OLSEN, professorer ved HiMolde Søkertallene for høyere utdanning er nå tilgjengelige. Her ser vi på førstevalgssøkerne, de som har prioritert ett studium på topp. Når disse søkerne er mest interessante er det fordi … Fortsett å lese NTNU-flagget er ikke nok

Meritteringsforslag bommer på vesentlige punkter

Høgskolen i Moldes slagord er «Annerledes og bedre», men forslaget til meritteringsordningen for undervisere er et trist unntak. Av PER KRISTIAN REKDAL, førsteamanuensis ved HiMolde Et utvalg ved Høgskolen i Molde har utarbeidet et forslag til meritteringsordning for undervisere. Dette forslaget er i all hovedak bare en kopi av NTNU sine kriterier for meritterte undervisere. … Fortsett å lese Meritteringsforslag bommer på vesentlige punkter

Akademisk polarisering

Noe forenklet kan vi si at det er tre typer diskusjoner som akademiske fagfolk ofte deltar i. Den vanligste, men minst synlige fra utsiden, er den hvor spesialister på et avgrenset felt diskuterer spørsmål i eller i nærheten av forskningsfronten. Disse miljøene er godt integrert og deler mange faglige premisser og forutsetninger. Ofte har de … Fortsett å lese Akademisk polarisering

Tjenesteveien og andre veier

Blant mange offentlig ansatte hersker det en oppfatning om at institusjonene de arbeider i, på en del områder beveger seg i feil retning. Misnøyen skyldes ofte en blanding av tre beslektede forhold: for det første lederrollers triumf over profesjonskompetanse, for det andre rapporterings- og kontrollbyråkrati og for det tredje bruk av eksterne konsulenter og rådgivere … Fortsett å lese Tjenesteveien og andre veier

En rektor som ikke forstå at han leder en akademisk institusjon

Rektor ved høyskolen, Steinar Kristoffersen, er fortørnet over at undertegnede, som vanlig ansatt, har meninger om hvilken strategi høyskolen skal følge. Av KAI A. OLSEN, professor i informatikk ved HiMolde En må være ganske mediablind for ikke å se at det er vanlig at ansatte ved akademiske institusjoner har meninger om hvordan institusjonene skal drives. … Fortsett å lese En rektor som ikke forstå at han leder en akademisk institusjon

Kritiserer professor Olsens «kampanje mot høgskolen»

Kai Olsen har fått publisert et innlegg i flere nettaviser, både RB (23.08), Panorama (samme dag) og Universitetsavisa (24.08), samt i lørdagens papirutgave av Romsdals Budstikke. Han er ansatt ved Høgskolen i Molde og ønsker på tross av det han medgir er rekordgode resultater for oss, å avsette styret. Av STEINAR KRISTOFFERSEN, rektor ved HiMolde Olsen … Fortsett å lese Kritiserer professor Olsens «kampanje mot høgskolen»