Kategoriarkiv: Meninger

Hvor er den tekniske kompetansen til lærerne gjemt? 

I møtet med en digital hverdag full av automatisering og nye IT-løsninger, stilles det høye krav til teknisk kompetanse – både blant studenter og lærere ved Høgskolen i Molde. Av PÅL HENNING ILSTAD,  masterstudent SOL Studenter forventes å navigere et virvar av digitale plattformer og verktøy; fra Microsoft 365 og Canvas til VPN-tilkoblinger og digitale … Fortsett å lese Hvor er den tekniske kompetansen til lærerne gjemt? 

Alex Krumer i Subjekt: Ingen tjener på akademisk boikott av Israel

«Jeg er også redd, men jeg kan ikke velge taushet.» skriver HiMolde-professor Alex Krumer i et debattinnlegg i Subjekt. Krumer argumenterer mot akademisk boikott av Israel. Krumer, som er fra Israel, fikk i dag innlegget «Akademisk boikott av Israel er lite gjennomtenkt» publisert i avisa Subjekt. I innlegget skriver Krumer blant annet : «Men fra … Fortsett å lese Alex Krumer i Subjekt: Ingen tjener på akademisk boikott av Israel

Tittel til begjær og besvær

Den oppdaterte nyhetsleser har fått med seg en litt pinlig sak som handler om at den tidligere statsministerens ektefelle, Sindre Finnes, har smykket seg med en tittel og en ring han ikke har rett til å bære. Det handler om tittelen siviløkonom. Det pinlige er at han aldri fullførte utdanningen som gir rett til en … Fortsett å lese Tittel til begjær og besvær

Ja takk, begge deler!

Skal teknologien styre læringen, eller skal vi sette innholdet og kunnskapen først? spør Gammelsæter, Halse og Berg. Svaret er at vi trenger begge deler.  Av DEODAT EDWARD MWESIUMO, professor Nylig startet Hallgeir Gammelsæter, Lise Lillebrygfjeld Halse og Dag Erik Berg en spennende debatt, etterfulgt av svar fra Svein Bråthen og påfølgende replikk fra trioen. Sentralt i … Fortsett å lese Ja takk, begge deler!

Klipp-og-lim-veien til mastergrad

Hvis statsråder kan ta snarveier til mastergrad, hva kan vi da forvente av våre studenter? Jeg hadde knapt kommet meg ut fra kontoret før helga, før nyheten om at kunnskapsministeren vår hadde vært på kant med regler for referanseteknikk og potensiell plagiering i sin masteroppgave. Ifølge E24 var nærmere 22 prosent av masteroppgaven til Sandra … Fortsett å lese Klipp-og-lim-veien til mastergrad

Demokratiets utfordring

Demokratiet ut til å ha lavere oppslutning enn noen gang i etterkrigstiden, i hvert fall i vår del av verden. I Klassekampen refererer temaredaktørene for det siste nummeret av tidsskriftet Agora til tall fra Open Society Foundations, som tyder på at en betydelig andel av velgerne ser positivt på at politiske ledere kan ignorere nasjonalforsamlinger, … Fortsett å lese Demokratiets utfordring

Læringens seige slit

Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit

Digitaliseringens seige slit

Jeg viser til innlegg av Hallgeir Gammelsæter, Dag E. Berg og Lise L. Halse om digitaliseringens uutholdelige letthet. Som valgt prorektor så har jeg to hatter på, der den andre er som fagansatt. Følgelig skal også jeg forholde meg til hvilke undervisningsformer som passer best for mine kurs. Det er forhåpentligvis mulig å få øye … Fortsett å lese Digitaliseringens seige slit