Stikkordarkiv: Kvalitet

Studentene vi drømmer om

Fra søknadsfristen til studiene går ut til studentene endelig møter på studiene, venter vi i spenning på å se hvem og hvor mange studenter som faktisk kommer. Vi spekulerer i hvor studentene kommer fra, og hvilke studieretninger som får studentene de ønsker seg. Det snakkes om inntakskvalitet – eller til og med studentkvalitet. Kvaliteten det … Fortsett å lese Studentene vi drømmer om

Rektor Steinar Kristoffersen går for universitetsnavnet

HiMolde-rektor Steinar Kristoffersen og fire høgskolerektorer ber den nye regjeringen endre akkredititeringskriteriene for å bli universitet. I et leserbrev i Khrono i dag skriver de at de kommer med tre anbefalinger til de nye regjeringspartiene: Kravet om at hver institusjon må tilby ­fire doktorgradsprogrammer alene for å bli universitet må endres. Kravet om at hvert … Fortsett å lese Rektor Steinar Kristoffersen går for universitetsnavnet

Samspill kan være vinn-vinn

En ny studie viser at samspill mellom aktørene i bygge- og anleggsprosjekter kan gi lavere risiko, høyere kvalitet, kortere gjennomføringstid og færre konflikter. Av MARIA LAINGEN, SVEIN BRÅTHEN, PAUL TORGERSEN og MERETHE KRISTIN WOLDSETH Mer for pengene! Raskere, rimeligere og likevel med færre feil. Når noe høres for godt ut til å være sant, er … Fortsett å lese Samspill kan være vinn-vinn

Logistikk for galleriet

I organisasjonsfag lærer vi studentene at organisasjoner kan forstås som instrumenter. Av LISE LILLBRYGFJELD HALSE og HALLGEIR GAMMELSÆTER (medforfatter) Organisasjoner kan brukes til å oppnå konkrete mål, som å produsere varer eller for å gi våre barn ferdigheter i lesing, språk, matematikk, historie osv. Men studentene blir også fortalt at organisasjoner kan forstås som institusjoner. … Fortsett å lese Logistikk for galleriet

Incentivsystemer som ikke virker

Rett før sommerferien ble jeg litt tilfeldig sittende å se Dagsnytt 18. Nei, la meg for engangs skyld være sannferdig. Det var slett ikke tilfeldig. Kollega Olsen hadde fått muligheten til å få statsråden på tomannshånd, i beste sendetid. Slikt må en selvsagt følge med på. Lokalt og nasjonalt vekte det muligens noe bestyrtelse at … Fortsett å lese Incentivsystemer som ikke virker

Den ideale fordring?

Den siste tiden har det vært mulig å lese flere kronikker i rikspressen der utdanningsinstitusjonene i Norge har blitt kritisert for dårlig kvalitet på ulike plan, være seg studenter, undervisning eller sensurering.  Dette er i ett tilfelle illustrert med et virkningsfullt utvalg karakterkurver fra Høgskolen i Molde. Men man kan ikke med vitenskapelig troverdighet påstå at … Fortsett å lese Den ideale fordring?

Mål, strategier og fremtidige utviklingsbehov for HiMolde

Det er veldig lett å finne noen som mener at strategiutvikling er bare tøys. Særlig i akademia kan det se ut til at det er god tilgang på satire om ledelsens evne til å si noe fornuftig om virksomhetens mål og fremtidige utviklingsbehov. Likevel er de fleste ansatte heldigvis opptatt av hva som skal skje … Fortsett å lese Mål, strategier og fremtidige utviklingsbehov for HiMolde

Måle-entusiastene

I 2015 viste rankingen til Times Higher Education (THE), av Universitetsavisa omtalt som verdens mest prestisjefylte universitetsranking, at NTNU hadde falt rundt 100 plasser siden forrige måling. Rektorer og andre i nøkkelposisjoner måtte naturligvis kommentere dette, slik de må enten pila peker opp eller ned. Ledere har naturligvis en tendens til å tro mer på … Fortsett å lese Måle-entusiastene

Fri oss fra visjonene?

Den frittalende UiO-professoren Kristian Gundersen kritiserte nylig arbeidet med en ny utdanningsvisjon for universitetet. «Slike visjoner består bare av floskler, og egner seg ikke i det hele tatt i en institusjon som UiO. Dette er en type ledelsesverktøy som kanskje egner seg på McDonalds, men ikke i en kunnskapsorganisasjon. Det blir en nesten barnslig måte å skulle lede … Fortsett å lese Fri oss fra visjonene?