Kategoriarkiv: Meninger

Tittel til begjær og besvær

Den oppdaterte nyhetsleser har fått med seg en litt pinlig sak som handler om at den tidligere statsministerens ektefelle, Sindre Finnes, har smykket seg med en tittel og en ring han ikke har rett til å bære. Det handler om tittelen siviløkonom. Det pinlige er at han aldri fullførte utdanningen som gir rett til en … Fortsett å lese Tittel til begjær og besvær

Ja takk, begge deler!

Skal teknologien styre læringen, eller skal vi sette innholdet og kunnskapen først? spør Gammelsæter, Halse og Berg. Svaret er at vi trenger begge deler.  Av DEODAT EDWARD MWESIUMO, professor Nylig startet Hallgeir Gammelsæter, Lise Lillebrygfjeld Halse og Dag Erik Berg en spennende debatt, etterfulgt av svar fra Svein Bråthen og påfølgende replikk fra trioen. Sentralt i … Fortsett å lese Ja takk, begge deler!

Klipp-og-lim-veien til mastergrad

Hvis statsråder kan ta snarveier til mastergrad, hva kan vi da forvente av våre studenter? Jeg hadde knapt kommet meg ut fra kontoret før helga, før nyheten om at kunnskapsministeren vår hadde vært på kant med regler for referanseteknikk og potensiell plagiering i sin masteroppgave. Ifølge E24 var nærmere 22 prosent av masteroppgaven til Sandra … Fortsett å lese Klipp-og-lim-veien til mastergrad

Demokratiets utfordring

Demokratiet ut til å ha lavere oppslutning enn noen gang i etterkrigstiden, i hvert fall i vår del av verden. I Klassekampen refererer temaredaktørene for det siste nummeret av tidsskriftet Agora til tall fra Open Society Foundations, som tyder på at en betydelig andel av velgerne ser positivt på at politiske ledere kan ignorere nasjonalforsamlinger, … Fortsett å lese Demokratiets utfordring

Læringens seige slit

Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit

Digitaliseringens seige slit

Jeg viser til innlegg av Hallgeir Gammelsæter, Dag E. Berg og Lise L. Halse om digitaliseringens uutholdelige letthet. Som valgt prorektor så har jeg to hatter på, der den andre er som fagansatt. Følgelig skal også jeg forholde meg til hvilke undervisningsformer som passer best for mine kurs. Det er forhåpentligvis mulig å få øye … Fortsett å lese Digitaliseringens seige slit

Digitaliseringens uutholdelige letthet

Nasjonalt foregår det en heftig debatt om digitalisering i skolen. Skolemyndighetene har tilsynelatende blitt forført av det som fint omtales som mulighetene ny teknologi gir. Nå er mange blitt skremt og mer opptatt av teknologiens farer. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Hvordan står det til hos oss på Høgskolen i … Fortsett å lese Digitaliseringens uutholdelige letthet

Vekst og avmakt

Sist helg slapp NRK en godt illustrert artikkel hvor de avslørte 44 000 inngrep i norsk natur de siste fem årene. Omtrent samtidig ble serien «Oppsynsmannen» med Bård Tufte Johansen gjort tilgjengelig på NRK. I serien besøker Tufte Johansen flere steder i Norge hvor naturen er satt under press, fra en av Europas største vindparker … Fortsett å lese Vekst og avmakt