I takt med økt bruk av kunstig intelligens blant studentene, synes bekymringene å ha stilnet. Hvor er det blitt av debatten om hvilke utfordringer som kunstig intelligens representerer i vår sektor? En samtale ved en norsk akademisk institusjon på Nordvestlandet: A: «Nå har jeg nok en gang fått innleveringer fra studenter som er generert av … Fortsett å lese KI er elefanten i utdanningsrommet →
Kurset er MAT001 — forkurs i matematikk. — Kurset tar for seg matematikk som studentene burde kunne fra videregående skole, sier førsteamanuensis Per Kristian Rekdal. Han nevner grunnleggende algebra (bokstavregning), brøk og prosent som eksempler på hva kurset byr på. — Dette er ting som mange nye studenter sliter med, sier Rekdal, som har over … Fortsett å lese Mandag starter høgskolens nyttigste ukeskurs →
Onsdag sto kunstig intelligens på agendaen da den årlige teknologikonferansen INIT i regi av Molde Næringsforum gikk av stabelen i Bjørnsonhuset. Blant de 180 deltakerne var både forelesere og IT-studenter ved HiMolde representert. KI, eller kunstig intelligens om du vil, var den røde tråden gjennom hele konferansen. Morten Goodwin er professor ved Universitetet i Agder. … Fortsett å lese Dykket ned i kunstig intelligens på INIT 2024 →
Agaraoli Aravazhi (33) forsvarte mandag sin doktorgradsavhandling «From data to decisions: A path towards AI-driven hospital production processes» på Molde campus. Aravazhi, som er fra Chennai i India, har brukt data fra St. Olavs hospital i Trondheim i sitt doktorgradsarbeid i logistikk. Datasettet er basert på tre databaser for kirurgi, akuttmedisin og sykepleie i perioden … Fortsett å lese Forsvarte doktorgrad om KI-drevet planlegging på sykehus →
Skal teknologien styre læringen, eller skal vi sette innholdet og kunnskapen først? spør Gammelsæter, Halse og Berg. Svaret er at vi trenger begge deler. Av DEODAT EDWARD MWESIUMO, professor Nylig startet Hallgeir Gammelsæter, Lise Lillebrygfjeld Halse og Dag Erik Berg en spennende debatt, etterfulgt av svar fra Svein Bråthen og påfølgende replikk fra trioen. Sentralt i … Fortsett å lese Ja takk, begge deler! →
Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit →
Nasjonalt foregår det en heftig debatt om digitalisering i skolen. Skolemyndighetene har tilsynelatende blitt forført av det som fint omtales som mulighetene ny teknologi gir. Nå er mange blitt skremt og mer opptatt av teknologiens farer. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Hvordan står det til hos oss på Høgskolen i … Fortsett å lese Digitaliseringens uutholdelige letthet →
Som akademisk institusjon har vi et særlig ansvar for å diskutere de mange utfordringene som kunstig intelligens representerer. Men gjør vi egentlig det? Jeg er teknolog. En gang føltes det som en innrømmelse. Det var den gang teknologer ble sett på som ureflekterte mennesker, kanskje til og med avstumpede, uten forståelse for de dypere og … Fortsett å lese Kunstig intelligens er visst svaret, men hva var egentlig spørsmålet? →
Thea Beate Brevik, viserektor for utdanning ved HiMolde, skulle ønske hun hadde hatt kunstig intelligens (KI) til hjelp da hun selv studerte. Nå har høgskolen oppdatert informasjonen om bruk av KI under eksamen og til å løse oppgaver. — Jeg bruker KI nesten hver eneste dag til å lage sånt som sammendrag av tekster, caser … Fortsett å lese Viserektor: – Bruker KI nesten hver eneste dag →
"Panorama er Høgskolen i Moldes uavhengige nettavis. Panorama skal drive fri og uavhengig journalistikk i tråd med den frie presses idealer."