Kategoriarkiv: Arve Hjelseth

Scenarioer og politikk

Jeg har i noen år forsøkt å fungere som en kritisk røst mot en del problematiske utviklingstrekk i FoU-sektoren. Av og til hender det at jeg får brev og e-poster fra folk som er enige med meg i sak, men som går mye lengre i å demonisere både ministre, direktører og rektorer. En del av … Fortsett å lese Scenarioer og politikk

Tre kritiske merknader om forskning og innovasjon

Innovasjon er på den ene siden et litt tomt honnørord, en floskel til bruk i strategidokumenter og festtaler. På den andre siden er universitetet utvilsomt en sentral institusjon i innovasjonsprosesser. Men kanskje bidragene til innovasjon av og til blir større om vi er litt mindre manisk opptatt av dem? I en verden i rask endring, … Fortsett å lese Tre kritiske merknader om forskning og innovasjon

Kamerater og kolleger

Ved en tilfeldighet begynte jeg å lese sosiologen Lars Ove Seljestads nye roman, Eitranes, samme dag som en annen markant samfunnsviter og samfunnsdebattant, nemlig Ottar Brox, fylte 90 år. Sistnevnte er rett nok ikke sosiolog av utdanning, men han har vært professor i sosiologi og han har fått sosiologforeningens hederspris. Siden Brox er blant samfunnsviterne … Fortsett å lese Kamerater og kolleger

Hva er en særlig uavhengig stilling?

Som alltid på denne tiden av året, kom det nylig en påminnelse fra NTNU om at vi måtte huske å registrere ferie innen 1. mai. Jeg tror det var «hovedferien» det var snakk om. Hos oss er det slik at arbeidstakeren i utgangspunktet må gjøre dette selv. Til ære for det byråkratiske system må vi … Fortsett å lese Hva er en særlig uavhengig stilling?

Det som teller

Forskning og utdanning er bærebjelkene i UH-sektoren. Formidling overfor en bredere offentlighet er også viktig, men samtidig er formidlingen logisk parasittær på forskningen. Universitetenes forskningsformidling forutsetter forskningsbasert kunnskap, mens forskning uten samfunnsrettet formidling er fullt mulig (skjønt ikke ønskelig). Det er derfor nokså opplagt at rammebetingelsene i forskning og høyere utdanning må legge til rette … Fortsett å lese Det som teller