Stikkordarkiv: Forskning

Forskning som valgkampsak?

Det er neppe partienes planer, eller velgernes preferanser, for forsknings- og utdanningspolitikk som avgjør Stortingsvalget som står for døren. Det har vel knapt forekommet tidligere heller. I beste fall har det i så fall oftest handlet om studiefinansiering. Det er, for all del, viktig nok. Mange i UH-sektoren ønsker seg utvilsomt større oppmerksomhet om feltet, … Fortsett å lese Forskning som valgkampsak?

Elitekritikk før og nå

Kritikk av elitene er en integrert del av vår tids stadig dummere politiske kultur. Hvem som utgjør eliten, er gjenstand for en evigvarende klassifikasjonskamp. Store deler av den politiske debatten er nettopp en kamp om klassifikasjoner. Det gjelder når vi diskuterer om det er sosial klasse, kjønn, etnisitet, funksjonsnivå eller seksuell legning som er den … Fortsett å lese Elitekritikk før og nå

Når vitenskap møter livet

Nytt år og nye muligheter, heter det. For mange representerer årsskiftet starten på noe nytt, et nytt og bedre liv. Mange tenker at nå skal jeg endelig bli en bedre versjon av meg selv. Det er i år det skal skje. Etter media å dømme handler dette primært om den fysiske versjonen av oss. Nå … Fortsett å lese Når vitenskap møter livet

Forsker overrasket – igjen

På nyåret kunne vi lese på NRK.no (09.01.23) at forskere ble overrasket da de oppdaget at knølhvalens sang ser ut til å ha kulturelle trekk. «At sangen blir mer kompleks kan bety at de ulike bestandene kommuniserer, utveksler og lærer sanger av hverandre. Det igjen kan tyde kan tyde på en høyere kognitiv kapasitet enn … Fortsett å lese Forsker overrasket – igjen

Det som teller

Forskning og utdanning er bærebjelkene i UH-sektoren. Formidling overfor en bredere offentlighet er også viktig, men samtidig er formidlingen logisk parasittær på forskningen. Universitetenes forskningsformidling forutsetter forskningsbasert kunnskap, mens forskning uten samfunnsrettet formidling er fullt mulig (skjønt ikke ønskelig). Det er derfor nokså opplagt at rammebetingelsene i forskning og høyere utdanning må legge til rette … Fortsett å lese Det som teller

Skal kartlegge hvordan vernepleiere arbeider i skoleverket

Tre fagansatte ved HiMolde står i spissen for forskningsprosjektet «Vernepleieren i skolen». Forskningen skal kartlegge hvordan vernepleiere arbeider i skoler i Møre og Romsdal. Ti tredjeårs-studenter på bacehlorutdanningen i vernepleie ved HiMolde er rekruttert til å være forskningsassistenter og samle inn data fra forskjellige skoler i Nordmøre og Romsdal til forskningsprosjektet mens de har praksis. … Fortsett å lese Skal kartlegge hvordan vernepleiere arbeider i skoleverket

Forskning på innovasjon ved høgskolen

Vi startet empirisk forsking på effekter av innovasjoner i næringslivet ved høgskolen i 1989. Forskningsrådet ville lære om erfaringer fra et forskingsprogram som het Distriktsrettet teknologiassistanse, som hadde vart i fire år. Vi ble oppnevnt som norsk fagmiljø i et team sammen med et fagmiljø fra Cambridge og et fra Stockholm. Vi reiste land og … Fortsett å lese Forskning på innovasjon ved høgskolen