Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit→
Jeg viser til innlegg av Hallgeir Gammelsæter, Dag E. Berg og Lise L. Halse om digitaliseringens uutholdelige letthet. Som valgt prorektor så har jeg to hatter på, der den andre er som fagansatt. Følgelig skal også jeg forholde meg til hvilke undervisningsformer som passer best for mine kurs. Det er forhåpentligvis mulig å få øye … Fortsett å lese Digitaliseringens seige slit→
Nasjonalt foregår det en heftig debatt om digitalisering i skolen. Skolemyndighetene har tilsynelatende blitt forført av det som fint omtales som mulighetene ny teknologi gir. Nå er mange blitt skremt og mer opptatt av teknologiens farer. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Hvordan står det til hos oss på Høgskolen i … Fortsett å lese Digitaliseringens uutholdelige letthet→
Sist helg slapp NRK en godt illustrert artikkel hvor de avslørte 44 000 inngrep i norsk natur de siste fem årene. Omtrent samtidig ble serien «Oppsynsmannen» med Bård Tufte Johansen gjort tilgjengelig på NRK. I serien besøker Tufte Johansen flere steder i Norge hvor naturen er satt under press, fra en av Europas største vindparker … Fortsett å lese Vekst og avmakt→
Året 2023 går med det same over til eit nytt, og med 2024 i vente er det på tide å oppsummere året som har gått. For dei som har sett på den britiske tv-serien The Crown kjenner ein nok til begrepet «annus horribilis» som ei oppsummering av eit år som ikkje gjekk som ein hadde … Fortsett å lese Annus horribilis eller jubelår?→
NTNUs rektor valgte nylig å gå av, som følge av et noe uheldig samrøre med NHO. Det var antakelig en klok beslutning. Hadde hun klamret seg til rektorstolen, er det stor risiko for at uroen ville tiltatt. Når hun trakk seg, la den seg nokså fort, selv om saken har aktualisert spørsmål som vil bli … Fortsett å lese Universitet og næringsliv: Harmoni eller konflikt?→
Som akademisk institusjon har vi et særlig ansvar for å diskutere de mange utfordringene som kunstig intelligens representerer. Men gjør vi egentlig det? Jeg er teknolog. En gang føltes det som en innrømmelse. Det var den gang teknologer ble sett på som ureflekterte mennesker, kanskje til og med avstumpede, uten forståelse for de dypere og … Fortsett å lese Kunstig intelligens er visst svaret, men hva var egentlig spørsmålet?→
En delegasjon på fem fra Høgskolen i Molde reiste i november til Khon Kaen University (KKU) i Thailand. Thailand er et mangfoldig og fargerikt land som deler grenser med Myanmar, Laos, Kambodsja og Malaysia. Khon Kaen ligger i det nordøstlige Thailand og har 1,8 millioner innbyggere. Med 38 000 studenter har Khon Kaen University bidratt … Fortsett å lese Nytt samarbeid med universitet i Thailand→
Advent er ei ventetid, men også ei tid for å forberede sjølve julehøgtida. Det blir hogge juletre, handla julegåver i søndagsopne butikkar, vaska, brygga og baka. Og alt i ein salig miks av gamle og nye tradisjonar, kyrkjekonsertar og kommers. Mange nyttar også tida til å handle inn mat og drikke til juleselskap med familie … Fortsett å lese Julekalaset som aldri vart→
Moter og trender er et interessant fenomen. I ethvert samfunn vil visse aktører eller grupper av aktører være toneangivende med hensyn til å forme andres smak, verdier og adferdsmønstre. De har autoritet til å påvirke hvordan omgivelsene ter seg, hva de liker, hvordan de kler seg eller hva de ønsker at frisøren skal gjøre med … Fortsett å lese Motebølgenes tyranni→
"Panorama er Høgskolen i Moldes uavhengige nettavis. Panorama skal drive fri og uavhengig journalistikk i tråd med den frie presses idealer."