Stikkordarkiv: Akademisk frihet

Identitet og realitet

Identitet er et interessant begrep som jeg har vært opptatt av en stund gjennom min egen forskning, men også på andre områder i livet. Identitet handler om vår egen oppfatning om hvem og hva slags type mennesker vi er, og om hvordan vi i sosiale relasjoner skiller oss og fra andre individer og kollektiver [1, … Fortsett å lese Identitet og realitet

Logistikk for galleriet

I organisasjonsfag lærer vi studentene at organisasjoner kan forstås som instrumenter. Av LISE LILLBRYGFJELD HALSE og HALLGEIR GAMMELSÆTER (medforfatter) Organisasjoner kan brukes til å oppnå konkrete mål, som å produsere varer eller for å gi våre barn ferdigheter i lesing, språk, matematikk, historie osv. Men studentene blir også fortalt at organisasjoner kan forstås som institusjoner. … Fortsett å lese Logistikk for galleriet

En rektor som ikke forstå at han leder en akademisk institusjon

Rektor ved høyskolen, Steinar Kristoffersen, er fortørnet over at undertegnede, som vanlig ansatt, har meninger om hvilken strategi høyskolen skal følge. Av KAI A. OLSEN, professor i informatikk ved HiMolde En må være ganske mediablind for ikke å se at det er vanlig at ansatte ved akademiske institusjoner har meninger om hvordan institusjonene skal drives. … Fortsett å lese En rektor som ikke forstå at han leder en akademisk institusjon

Den såkalte akademiske friheten

Jeg strever litt med å få åpnet døren til lokalene denne marssøndagen. Været er pent, noen få skyer og lett bris, og utsikten er som den alltid har vært – storslagen. Det er alltid noe spesielt med det første besøket på toppen av Haugen i forkant av en ny sesong. Når jeg endelig får åpnet … Fortsett å lese Den såkalte akademiske friheten

Et effektivt akademia er et dødt akademia!

De fleste har antagelig hørt om «New Public Management» (NPM)[1]. Litt enkelt sagt innebærer begrepet at man bringer ledelses- og styringsprinsipper fra det private næringslivet inn i offentlig sektor. Dette kan sikkert være en god idé i noen deler av statsforvaltningen, men i akademia er dette antagelig ikke særlig lurt. Av KJETIL K. HAUGEN og … Fortsett å lese Et effektivt akademia er et dødt akademia!

Akademia i fri dressur

Den siste halvanna måneden har diskusjonen om Høgskolen i Moldes framtid tatt seg kraftig opp. Og fra Panorama har den etter hvert tatt veien ut i et større offentlig rom. Mange, også internt, synes dette er uheldig. Slik jeg oppfatter det er det to grunner til det. Noen føler seg ukomfortabel med at strategiske diskusjoner … Fortsett å lese Akademia i fri dressur

Størst er ikke alltid best innen forskning og utdanning

Regjeringen vil satse på store og etablerte forskningsgrupper. Hvor finnes da mulighetene for forskning  i mindre skala? Mange viktige vitenskapelige gjennombrudd skjer imidlertid også i små grupper der forskerne har stor frihet.  Av PER KRISTIAN REKDAL (HiMolde) og BO-STURE SKAGERSTAM (NTNU) I mars presenterte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) regjeringens forslag til ny struktur innen … Fortsett å lese Størst er ikke alltid best innen forskning og utdanning