Stikkordarkiv: Sensur

Å leve med gråsoner

Et sentralt trekk ved moderne samfunn er behovet for kontroll og oversikt: Måling, telling, beregning og mest mulig transparente prosedyrer og regler er uomgjengelige måter å regulere organisasjoner på. For eksempel ønsker vi ofte å fastsette prosedyrer for å operasjonalisere begreper og fenomener. Det betyr at vi bestemmer oss for om noe faller inn under … Fortsett å lese Å leve med gråsoner

Eksamenssensur: Skjønn og sjansespill

Klagesaker har avslørt at forskjellige sensorer kan vurdere de samme eksamensbesvarelsene svært ulikt. Enkelte studenter har opplevd karakterhopp fra D til A etter klage. Hvordan er det mulig at samme eksamensbesvarelse kan få vidt forskjellige karakterer? Når det er store forskjeller på hvordan sensorer vurderer enkeltbesvarelser, sår det tvil om hvor riktig og rettferdig karaktersetting … Fortsett å lese Eksamenssensur: Skjønn og sjansespill

Vurderingens pris

Forslaget til ny lov for UH-sektoren, som for ikke lenge siden ble levert Kunnskapsdepartementet i form av NOU 2020: 3, har allerede vakt en del debatt. Ikke overraskende har flertallets forslag om at institusjoner med valgt rektor skal ha ekstern styreleder vakt mest debatt. Jeg kommer muligens tilbake til det ved en senere anledning, men … Fortsett å lese Vurderingens pris

Den ideale fordring?

Den siste tiden har det vært mulig å lese flere kronikker i rikspressen der utdanningsinstitusjonene i Norge har blitt kritisert for dårlig kvalitet på ulike plan, være seg studenter, undervisning eller sensurering.  Dette er i ett tilfelle illustrert med et virkningsfullt utvalg karakterkurver fra Høgskolen i Molde. Men man kan ikke med vitenskapelig troverdighet påstå at … Fortsett å lese Den ideale fordring?

Karaktergivning: Faglig skjønn og administrativ logikk

I 2013 oppsto det en interessant sak ved HiOA, hvor Einar Belsom mente seg overkjørt av FS, det studieadministrative systemet for universiteter og høgskoler. Det som skjedde, var at FS for en lang rekke studenter endret karakteren som faglæreren hadde satt, fordi systemet tolker karaktersystemet på en bestemt måte. På den måten blir fastsetting av … Fortsett å lese Karaktergivning: Faglig skjønn og administrativ logikk

Sensur i blinde

Å sette karakterer på studentprestasjoner er en vanskelig øvelse. Da er det neppe noen god idé å tvinge klagesensorer til å lese oppgaver helt uten kontekst. I 2014 ble såkalt blind klagesensur innført som nasjonal norm, det vil si at klagekommisjonen ikke skal ha kjennskap hverken til hvilken karakter oppgaven opprinnelig fikk, hvordan karakteren var … Fortsett å lese Sensur i blinde