Kategoriarkiv: Arve Hjelseth

Leve frivilligheten

Fra nyttår ble jeg engasjert som en av tre ansvarlige redaktør for det nyopprettede Norsk sosiologisk tidsskrift, hvor jeg har hovedansvar for tre av seks årlige utgivelser. Ett av målene med tidsskriftet er å tilby en kanal for norsk- og skandinaviskspråklig, fagfellevurdert sosiologisk forskning på høyt nivå. Jeg skjønte at dette ville koste meg mange … Fortsett å lese Leve frivilligheten

Led meg ikke ut i landskap

I Trondheim skal det bygges. Campusen på Dragvoll skal flyttes til byen. Ingen vet riktig hvor i byen ennå, men det kommer til å skje, skjønt tidsperspektivet fortsatt er usikkert. Enkelte i ledelsen – og ikke minst en del innleide konsulenter – tror antakelig vi kommer til å få mye mer lyst til å samarbeide … Fortsett å lese Led meg ikke ut i landskap

Studenter før og nå

Selv Sokrates klaget på ungdommen, sies det. Professorer klager på sin side på studentene. Det er et gammelt tema, nå atter en gang aktualisert av en debatt i Panorama før jul som jeg skal komme tilbake til. Jeg tenker ofte tilbake på hvordan jeg selv var som student. Jeg leste mye, helt sikkert mer enn … Fortsett å lese Studenter før og nå

Sentrum og periferi

Striden om fusjonene i universitets- og høyskolesektoren begynner på ett plan å legge seg. Mange er allerede fusjonert og jobber med å finne sin form. Det er fristende å håpe at det medfører økt fokus på primæroppgavene, men antakelig er det nå de viktigste debattene begynner. Det begynner å bli lenge siden siste normalår i … Fortsett å lese Sentrum og periferi

Sensur i blinde

Å sette karakterer på studentprestasjoner er en vanskelig øvelse. Da er det neppe noen god idé å tvinge klagesensorer til å lese oppgaver helt uten kontekst. I 2014 ble såkalt blind klagesensur innført som nasjonal norm, det vil si at klagekommisjonen ikke skal ha kjennskap hverken til hvilken karakter oppgaven opprinnelig fikk, hvordan karakteren var … Fortsett å lese Sensur i blinde

Skolifisering av høyere utdanning

En gang i 90-årene foreslo en studentrepresentant i kollegiet (tenk, den gang het det «kollegiet») ved NHH at studentene burde defineres som kunder. Tanken var nok at det ville få institusjonen til å legge seg hardere i selen for å tilby best mulig undervisning og oppfølging. Men det er også grunn til å tro at … Fortsett å lese Skolifisering av høyere utdanning

Tabloidfella

Jeg berømmet for en tid tilbake, i et innlegg i Dagbladet, de høyskoler og universiteter som har etablert uavhengige nettaviser, eller som har videreført gamle aviser og fått lagt dem under redaktørplakaten. Dette innebærer at deres formål er å drive kritisk og uavhengig journalistikk i sektoren. Men selvsagt skal de også rapportere fra det daglige liv … Fortsett å lese Tabloidfella

Fri oss fra visjonene?

Den frittalende UiO-professoren Kristian Gundersen kritiserte nylig arbeidet med en ny utdanningsvisjon for universitetet. «Slike visjoner består bare av floskler, og egner seg ikke i det hele tatt i en institusjon som UiO. Dette er en type ledelsesverktøy som kanskje egner seg på McDonalds, men ikke i en kunnskapsorganisasjon. Det blir en nesten barnslig måte å skulle lede … Fortsett å lese Fri oss fra visjonene?