Kategoriarkiv: Arve Hjelseth

Måle-entusiastene

I 2015 viste rankingen til Times Higher Education (THE), av Universitetsavisa omtalt som verdens mest prestisjefylte universitetsranking, at NTNU hadde falt rundt 100 plasser siden forrige måling. Rektorer og andre i nøkkelposisjoner måtte naturligvis kommentere dette, slik de må enten pila peker opp eller ned. Ledere har naturligvis en tendens til å tro mer på … Fortsett å lese Måle-entusiastene

Endring og motvilje

I vår sektor gjør folk i administrative støtte- og lederfunksjoner på mange måter en uvurderlig jobb. Spesielt synlig er det under store endringsprosesser, og de gjør den med entusiasme og engasjement. Denne entusiasmen smitter imidlertid sjelden over på de vitenskapelig ansatte. Det som i én del av organisasjonen skaper dynamikk og energi, vil i andre … Fortsett å lese Endring og motvilje

Karaktergivning: Faglig skjønn og administrativ logikk

I 2013 oppsto det en interessant sak ved HiOA, hvor Einar Belsom mente seg overkjørt av FS, det studieadministrative systemet for universiteter og høgskoler. Det som skjedde, var at FS for en lang rekke studenter endret karakteren som faglæreren hadde satt, fordi systemet tolker karaktersystemet på en bestemt måte. På den måten blir fastsetting av … Fortsett å lese Karaktergivning: Faglig skjønn og administrativ logikk

Leve frivilligheten

Fra nyttår ble jeg engasjert som en av tre ansvarlige redaktør for det nyopprettede Norsk sosiologisk tidsskrift, hvor jeg har hovedansvar for tre av seks årlige utgivelser. Ett av målene med tidsskriftet er å tilby en kanal for norsk- og skandinaviskspråklig, fagfellevurdert sosiologisk forskning på høyt nivå. Jeg skjønte at dette ville koste meg mange … Fortsett å lese Leve frivilligheten

Led meg ikke ut i landskap

I Trondheim skal det bygges. Campusen på Dragvoll skal flyttes til byen. Ingen vet riktig hvor i byen ennå, men det kommer til å skje, skjønt tidsperspektivet fortsatt er usikkert. Enkelte i ledelsen – og ikke minst en del innleide konsulenter – tror antakelig vi kommer til å få mye mer lyst til å samarbeide … Fortsett å lese Led meg ikke ut i landskap

Studenter før og nå

Selv Sokrates klaget på ungdommen, sies det. Professorer klager på sin side på studentene. Det er et gammelt tema, nå atter en gang aktualisert av en debatt i Panorama før jul som jeg skal komme tilbake til. Jeg tenker ofte tilbake på hvordan jeg selv var som student. Jeg leste mye, helt sikkert mer enn … Fortsett å lese Studenter før og nå

Sentrum og periferi

Striden om fusjonene i universitets- og høyskolesektoren begynner på ett plan å legge seg. Mange er allerede fusjonert og jobber med å finne sin form. Det er fristende å håpe at det medfører økt fokus på primæroppgavene, men antakelig er det nå de viktigste debattene begynner. Det begynner å bli lenge siden siste normalår i … Fortsett å lese Sentrum og periferi

Sensur i blinde

Å sette karakterer på studentprestasjoner er en vanskelig øvelse. Da er det neppe noen god idé å tvinge klagesensorer til å lese oppgaver helt uten kontekst. I 2014 ble såkalt blind klagesensur innført som nasjonal norm, det vil si at klagekommisjonen ikke skal ha kjennskap hverken til hvilken karakter oppgaven opprinnelig fikk, hvordan karakteren var … Fortsett å lese Sensur i blinde

Skolifisering av høyere utdanning

En gang i 90-årene foreslo en studentrepresentant i kollegiet (tenk, den gang het det «kollegiet») ved NHH at studentene burde defineres som kunder. Tanken var nok at det ville få institusjonen til å legge seg hardere i selen for å tilby best mulig undervisning og oppfølging. Men det er også grunn til å tro at … Fortsett å lese Skolifisering av høyere utdanning