Stikkordarkiv: Per Kristian Rekdal

Studenter krever mer undervisning på video

HiMolde studenter vil ha mer av undervisningen på video. Onsdag tar studenter og fagansatte debatten om HiMoldeX-tilbudet i folkemøtestil. Med videotilbud i hvert tredje emnekurs, er HiMolde i front i Norge på bruk av video i undervisningen. I dag er 78 emner tilgjengelig på den OpenCourseWare-inspirerte plattformen HiMoldeX, som så dagens lys i januar 2013. … Fortsett å lese Studenter krever mer undervisning på video

Førsteårsstudent skrev støtte-kompendium

Student Osman Meringdals notater i faget ADM205 (endringsledelse) ble så omfattende at han like gjerne laget et kompendium som medstudenter kan få glede av. 20-åringen fra Skjevika i Molde går førsteåret på bachelorutdanningen i økonomi og administrasjon. I februar ble han hjelpelærer for en student. Da han begynte å bruke sine egne omfattende notater fra forelesninger … Fortsett å lese Førsteårsstudent skrev støtte-kompendium

Hyllet hjelpelærerne – fokus på øvingstimer

Hjelpelærerne ble de første til å motta Studentenes rose, mens debatt om øvingstimer avslørte at studieteknikk-kurset er en utmerket arena for diskusjon mellom faglærere og studenter. – Om det er en ting jeg har fått høre at studentene er begeistret for siden jeg begynte som studiemiljøkoordinator etter jul, så er det øvingstimer, sa Rolf Magnus … Fortsett å lese Hyllet hjelpelærerne – fokus på øvingstimer

Slik får du bedre karakterer

– På kurset i studieteknikk så lærer vi å lære, erklærte førsteamanuensis Per Kristian Rekdal da første forelesning i STD001-rekken gikk av stabelen fredag. Rekdal fortalte at det blir forelesninger cirka en gang i måneden, med både interne og eksterne forelesere. Kurset er planlagt å gå som en times forelesning på onsdager fra klokken 13.15. … Fortsett å lese Slik får du bedre karakterer

Medbestemmelse er like viktig som forskning

I paneldebatten som fant sted 2. mars på Høgskolen var jeg en av debattantene som satt i panelet. Jeg etterlyste en mer offensiv rolle fra studentene for å få fram at strukturendringene i høyere utdanning også er av betydning for oss studenter. Av EIVIND TRONSLI, student ved HiMolde Dette er noe vi studenter kan ta … Fortsett å lese Medbestemmelse er like viktig som forskning

Rekordstryk i matematikk

30 prosent av studentene som tok eksamen i MAT100 ved HiMolde før jul fikk strykkarakteren F. I Kristiansund strøk halvparten av studentene. Fra knalltall til rekordstryk på ett år. I desember 2014 var det bare én av ti studenter som strøk til eksamen i matematikk ved HiMolde, men av de 148 som møtte til eksamen … Fortsett å lese Rekordstryk i matematikk

Etterlyser lokal eksamen for fjernstudenter

Onsdag kveld flyr fjernstudent Maria Josefsen (32) fra Bergen til Molde for andre gang i desember. Hun skulle gjerne ha sluppet eksamensreisene. – Det ville ha vært en stor fordel for meg å kunne ta eksamen i Bergen. Da ville jeg ha sluppet organisering, barnevakt og utgifter. Det går greit, men jeg er jo bekymret … Fortsett å lese Etterlyser lokal eksamen for fjernstudenter

X-erne ses av 2-300 studenter daglig

I høst har studenter fjern og nær kunnet følge undervisningen til rundt 20 forelesere  på HiMoldeX-plattformen. I januar økes opptakskapasiteten med 50 prosent. – I januar får vi mulighet til å gjøre videoopptak av undervisningen i to nye rom. Fra før av har vi hatt den muligheten i fire undervisingsrom, opplyser førsteamanuensis Per Kristian Rekdal. … Fortsett å lese X-erne ses av 2-300 studenter daglig

Vedtok mer bruk av video og øvingstimer

HiMolde-studentene – med Mikkel Eine Furuset i spissen – fikk i dag gjennomslag i høgskolestyret for økt bruk av videoforelesninger og øvingstimer i undervisningen. I vår gjennomførte Mikkel Eine Furuset en undersøkelse blant HiMolde-studentene om hvordan de mener at undervisningen kan gjøres bedre. Undersøkelsen, som  ble presentert for høgskolestyrets møte 8. mai, viste at videoopptak … Fortsett å lese Vedtok mer bruk av video og øvingstimer